Sunday, February 22, 2009

Adakah Aku Gembira?

Amat sukar untuk aku gambarkan perasaan aku sekarang ini. Dikala aku mengarang artikel kali ini aku berada berhampiran dengan si dia. Kami hanya berdua tanpa gangguan atau kehadiran orang lain. Walaupun begitu dia tekun dengan kerjanya dan aku hanya duduk mengadap depan komputer melayari internet. Sesambil itu aku mengambil kesempatan untuk mengarangkan sesuatu dalam blog aku ni.

Seperti yang aku terangkan dalam artikel sebelum ini bahawa aku akan bercuti dan pulang ke kampung. Betapa hati aku meruntun menanggung rasa rindu yang teramat sangat pada si dia. Sungguh pun aku tahu si dia tidak rasa apa-apa pada aku, namun aku bukan peduli semua itu. Pada aku, aku memang merindui dia sepenuh hati aku. Aku tak peduli dia rasai atau tak, yang penting aku merindui dia. Ha ha ha angau. Bukan angau, cuma aku memang dah jatuh hati setelah sekian lama aku tak alami perkara-perkara seperti ini.

Aku terpaksa bercuti kerana menguruskan beberapa hal yang rasmi, jadi ianya perlu dilakukan pada waktu bekerja. Alhamdulillah segalanya selesai dan tidak sia-sialah kepulangan aku ke kampung tempoh hari. Aku tidak berani menghubungi dia masa aku dikampung. Jadi aku hanya mengingatinya sahaja. Boleh kata setiap saat aku mengingati dia dan setiap nafas yang ku hembus menyeru namanya. Aduh, sudah parah ni, hahaha.

Pada sebelah petang hari aku bercuti, pada mulanya aku hendak tidur kerana terlalu letih dengan urusan pada sebelah paginya. Dikala aku hendak melelapkan mata, aku teringat sangat pada si dia. Alangkah gembiranya hati aku pada waktu itu kerana pada saat-saat aku teringat pada dia, aku terima satu kiriman sms daripada si dia. Terus aku hubungi dia dan aku tak jadi untuk tidur. Gembiranya tak terkata, serius tak tipu. Ha ha ha. Tapi aku tak boleh perasan lebih-lebih sangat. Apa kandungan sms tu biarlah rahsia, yang penting setiap kiriman sms daripada dia aku akan simpan dan aku akan gembira apabila melihat sms itu datangnya daripada si dia.

Pada keesokkan harinya pula, aku menguruskan membeli barang-barang keperluan dikampung. Sepanjang hari menguruskan hal tersebut dan aku memang sangat letih. Sebelah malamnya ketika aku hendak berehat, aku teringat sangat pada dia, maka aku capailah telefon untuk hubungi dia. Aku telefon dia tak jawab, pada aku mungkin dia sedang sibuk. Kemudian aku pun sms lah dia. Dia balas. Suka la aku balik. Dan aku telah beritahu dia aku akan balik dari kampung awal pagi dan akan ke pejabat untuk menyiapkan kerja aku. Si dia pun ingin datang ke pejabat untuk membuat kerjanya. Maka aku beritahulah dia bahawa aku akan maklumkan ketibaan aku nanti.

Sesampai dari kampung aku memunggah barang-barang kerumah aku. Selepas itu aku sms lah dia memaklumkan aku sudah tiba. Dia memberitahu dia akan sms aku bila dia hendak datang pejabat. Aku pun makan-makan dan terus ke pejabat selepas itu. Aku buatlah kerja aku sambil menunggu panggilan daripada dia. Tunggu punya tunggu dia tidak muncul. Maka aku pun pulanglah dengan hati yang agak sedih, tetapi aku tahu dia pasti akan datang, cuma aku memang tidak sabar tengok dia kerana terlalu rindu rasanya. Gila punya angau aku ni. Ha ha ha... Aku pulang kerumah dan beradu.

Aku hanya dapat lelapkan mata dalam satu jam sahaja, kemudian aku bangun dan menonton televisyen. Masa tu aku rasa bosan sangat. Tatkala aku tengah kebosanan itu si dia pun menelefon memberi tahu dia sudah hampir di pejabat. Maka aku pun bergegaslah bersiap dan pergilah ke pejabat. Sesampai di pejabat, aku lihat keretanya sudah ada, namun aku tidak nampak dia yang duduk dalam kereta. Aku tinjau sana sini, masih tidak nampak. Akhirnya dia keluar dari kereta, dan ketika itu hanya Allah sahaja yang tahu betapa gembiranya hati aku melihat orang yang aku suka berada dihadapan mata aku. Tapi aku control, aku tidak mahu nampak ketara sangat.

Sementara aku mengarang artikel ni, aku rasa macam tak best la pula tak mengambil kesempatan untuk bemesra semula dengan dia, maka aku menawarkan bantuan untuk tolong dia buat kerja. Mujurlah dia dapat beri aku peluang untuk tolong dia, maka aku pun segeralah membuat apa yang dia minta aku buat. So aku seronok kerana aku dapat bersama dia sekarang ini. Aku harap dia dapat terima aku seadanya, walaupun perlu ambil masa. Yang penting sekarang ini dia sudah boleh berbaik dengan aku. Alhamdulillah.

Pada dasarnya (ni ayat skema) aku memang sedang gembira sekarang. Aku tak tahu sampai bila aku akan gembira, tetapi yang penting aku gembira sekarang. Maksudnya aku berpeluang juga untuk gembira. Kalau sebelum ini aku dirundung duka, namun sekarang tidak lagi, alhamdulillah.

Selesai kerja yang dibuat oleh si dia, aku pun mempelawalah si dia untuk dinner bersama, alhamdulillah, si dia sudi akhirnya keluar bersama aku. Masa tu aku tak tahu betapa gembiranya hati aku apabila dapat bersama dia. Aku tak kisah kalaupun saat yang terindah hanya sementara, yang penting segala moment aku bersama dia akan aku kenang sebagai satu kenangan yang terindah. Sebabnya si dia ni cepat berubah. Ada kalanya dia ok dan ada kalanya dia tak ok. Aku kenalah terima keadaan ini seadanya dan kalau ada rezeki untuk aku bersama dia, adalah, kalau tiada, tiadalah.

Aku tak mahu berharap sangat. Walaupun aku harapkan yang dia akan mengisi kekosongan hati aku sekarang ini, namun aku kenalah realistik. Aku boleh suka pada dia sepenuh hati aku, namun aku tidak boleh memaksa dia untuk menyukai aku walau sedikit pun. Aku kena terima hakikat kalau dia tak suka aku, namun aku akan cuba berusaha sedaya yang mungkin. Sehinggalah ke satu peringkat kalau keadaan memang tidak menyebelahi aku, aku akan tekan punat stop. Kalau sekarang aku hanya pull off the gas, namun kalau apa yang aku usahakan tidak membuahkan hasil, aku akan tekan break teruslah. Tiada guna bagi aku untuk terus berjuang atau berusaha untuk sesuatu yang sia-sia. Hidup perlu diteruskan selagi hayat dikandung badan sungguhpun ianya sesuatu yang sukar ataupun pahit untuk ditelan.

Secara kesimpulannya, aku agak gembira sekarang ini. Aku tak mahu saat ini berlalu cepat walaupun ianya memang berlalu begitu pantas. Kalau kiranya malam tadi aku tak sanggup untuk berpisah dengan dia, namun dia belum lagi menjadi milik aku, jadi aku kenalah bersabar. Apa yang penting, aku dapat luangkan masa bersama dia semalam. Setiap kali aku bersama dia, aku akan abadikan dalam memori aku. Kesan selepas itu aku tak mahu ambil peduli. Baik atau buruk aku serahkan pada Yang Maha Esa. Aku tetap ikhlas menyukai dia dan terserah pada dia untuk menilai segalanya.

No comments: